Beorn nahanvaihtaja

Icegorn

Kontulainen
Kuka oli tämä mystinen nahanvaihtaja Beorn, joka Hobitissa on mukana, mutta mielestäni ei missään muussa kirjassa mainita?

Tai oliko näitä nahanvaihtajia enemmänkin? Olivatko he oma rotunsa vai kuuluiko hän kenties johonkin korkeampiin kuten Gandalf ja Radagast istareihin.

Tämä alkoi askarruttamaan mieltäni kun luin tuon kohdan jokunen aika sitten Hobitista. Ja siinä oli myös eräs erittäin mielenkiintoinen kommentti Gandalfilta, mutta se kuuluu sitten istari topiciin kun joku sellaisen tekee. :)
 
Hän oli epäilemättä ihminen, mutta oli kai jotenkin vain kehittänyt jonkinlaisen taian jolla pystyi itsensä karhuksi muuttamaan, ja puhumaan eläimien kanssa. Beorn oli ainua laatuaan, mutta hänen jälkeläisensä kuuleman mukaan pystyivät myös muuttumaan karhuiksi. Hän oli kuuleman mukaan asunut vuorilla, mutta örkit olivat ajaneet hänet pois sieltä. Ehkä voitaisiin spekuloida, oliko Beorn ihminen vai ei, mutta minä ainakin olen vahvasti sitä mieltä, että hän oli. Hän otti epäilemättä ihmisvaimon ja sai lapsia.
 
Beornista (tai ainakin hänen jälkeläisistään) tuli beorninkien johtaja (johtajia) niillä main missä Beorn asui. Sormuksen sodan aikana heidän johtajansa oli Beornin poika Grimbeorn. He vartioivat muistaakseni aluetta Sumuisten vuorten ja Synkmetsän välillä ja he myös pitivät vuoristo solat auki matkailijoille. Gimli myös ylisti lembasin olevan parempaa kuin beorninkien hunajakakut.
 
Minä (ennen Eyrien tietoiskua) ajattelin Beorin jonkinlaien Tom Bombadlin tapainen tyyppi. Kummankin alkuperä on täysin arvoitus, ja kummankin rotu on myös arvoitus. Oletuksia. En kyllä niin mahtavaksi, ehkä joksikin kaaaaukaiseksi sukulaiseksi.
Haltia ei missään nimessä. Ei kyllä kääpiökään. Ei Beoraista. Ihminen hän voisi olla, mutta mistä maasta hän oli ja miksi hän tahtoi karhuksi?
 
Eikös Beorn ollut nimenomaan ihminen? Kenties jokin jäännös pohjoisen ei-númenorilaisista ihmisistä. Rohanilaisethan tulivat sieltäpäin, missä Beornin koti oli, Rohaniin joskus Kolmannen Ajan alkupuolella. Mainittiinko jossain, että heidän entisille maille olisi jäänyt joitain jäännöksiä heidän rodustaan, vai matkasivatko kaikki etelään Eorlin johdolla? Saattoihan pohjoiseen jäädä joitain ihmisiä, jotka lähes erakoituivat vuosien kuluessa, ja kenties ystävystyivät läheisesti luonnon kanssa. Valistakaa ihmeessä, jos olen täysin hakoteillä, ja taidan olla :roll:. Itäläinen hän ei ainakaan ollut, eikä liioin Metsän Miehiä, Ghân-buri-Ghânin sukua, sillä heitä asusti tietääkseni enää Valkoisten vuorten lähellä olevassa metsässä. Mitä ihmisten rotuja asusteli pohjoisessa? Minkä niistä jäsen hän mahdollisesti voisi olla?
 
Lauremírë sanoi:
Mitä ihmisten rotuja asusteli pohjoisessa? Minkä niistä jäsen hän mahdollisesti voisi olla?

Ainakin nämä vaunumiehet tulivat jostakin pohjoisesta. Tosin mikäli oikein muistan, heidät tuhottiin "viimeiseen mieheen" tai ainakin jäänteet lähtivät menemään. Saattoihan myös osa rohanilaisten esi-isistä jäädä entisille asuinsijoilleen. Mistä me voisimme kaiken tietää, kun Tolkienkaan ei tiennyt.
 
En muista lukeneeni missään noista Beorninkeistä, enkä siitä kuinka Beorn sitten kuoli. Mutta minä ainakin oletin, että Beorn eli paljon pidempään kuin kukaan ihminen.
En meinaa siltikään uskoa, että hän oli "vain" ihminen.
 
Minusta Beorn eli kylläkin ihan tavallisen pituisen elämän.
Ehkä hän oli kehittänyt taitonsa samotessaan luonnossa niin paljon. Berenkin oppi muistaakseni puhumaan eläimille.
 
Mistä taas Gandalf tiesi Beornin. Ja muutenkin paljon hänestä. Kun Gandalf kertoi hänestä tuntui kun Beorn olisi jotain todella suurta. Selvästikkn jopa Gandalf pelkäsi häntä.
 
Eiköhän Gandalf tiennyt Beornin kuulemansa perusteella, ja ehkä hän oli jutellut Radagastin kanssa. Kyllähän Gandalf tunsi paljon eri ihmisiä, ja tiesi vielä useamman kuin tunsi.
Liikkuihan hän paljon eikä jäänyt aloilleen kuten Saruman.
 
Silmarillionissa kerrotaan, miten ensimmäiset edain eli ihmiset saapuivat Beleriandiin. Sitten kun Beleriand upposi, osa edainista (siis niistä joita ei Númenoriin päästetty) pääsi käsittääkseni pakoon. Arvelisin että Beorn on näiden Beleriandista livohkaan lähteneiden jälkeläisiä. Mistä nahanvaihdon taito sitten on tullut, sitä en tiedä.
(Tietysti Beorn saattaisi olla myös perinteisiä pohjalaisia, mutta tuo vuoriviittaus ei minun mielestäni tue tätä teoriaa.)
 
minä täällä taas vähemmän järkevien kommenttien kanssa... :)

[hekoheko]
Se joutu joskus Gandalfin (tai jonkun muun istarin jäsenen)kanssa tappeluun ja Gandalf *vahingossa* anto sille sellasen kyvyn. Se selittää myös, miksi Gandalf *pelkää* sitä: Beornin kosto! :lol:
[/hekoheko]

Ehkä siihen liittyy joku samanlainen juttu kun että miksi Galadrielilla on sellaisia kykyjä mitä joillain toisilla haltioilla ei ole.
(toisaalta, Galalla on sormus, että en tiedä johtuuko se siitä)
Tai yleensäkin: miksi toiset ovat mieleltään vahvempia kuin toiset? (kaikki samanlaiset tapaukset kuuluvat samaan ryhmään)

Sattumalta?

Tai sitten sille on vaan sattunut poikkeama geeneissä, joka on sitten periytynyt sen lapsosille.

Tai sitten näkijän taru -tyyliin: kun kiinnyt tarpeeksi eläimeen, muutut eläimeksi itsekin (ei nyt ihan samalla tavalla).

Tässä muutama järkevääkin järkevämpi arvaus

[pilkunviilausta]
atani=ihmiset
edain= the kolme sukukuntaa, ei kaikki ihmiset
lukee silmassa, sivua en muista
[/pilkunviilausta]

:)
 
Minä taas olen aina kuvitellut, että Beornin ihmissuvussa on hitunen karhua. :roll: Typerää, tiedän, se ei voi olla mahdollista :oops:
 
Giliath sanoi:
Minä taas olen aina kuvitellut, että Beornin ihmissuvussa on hitunen karhua. :roll: Typerää, tiedän, se ei voi olla mahdollista :oops:

Itekki ajattelin sitä ton edellisen viestin aikana, mutta en laittanut, koska se todellakin tuntuu aika mahdottomalta.
Tai miten se ois saanu sitä karhunverta suoniinsa?

Tai jos sillä on *karhunverta* suonissaa, eli se on vaan ollut niin läheinen niitten kanssa.

jätän yhden taas aika järkevän vaihtoehdon laittamatta. :)

älkää kukaan vaivautuko laittamaan sitä rumaa ja sairasta vaihtoehtoa.
 
Berenhän pystyi myös muuttamaan itsensä ainakin örkiksi ja sudeksi. Beren luultavasti oppi tämän taidon eldarilta. Ja kuten Beren niin Beornikin asui pitkään yksin metsässä syömättä lihaa ja ystavystyi eläinten kanssa.

"Beorningit Auringon Kolmannelta Ajalla vartio Rhovanionissa Otavankalteen kahlaamoa ja Ylä-Solaa örkkejä ja hukkia vastaan eristynyt pohjalaiskansa. Nämä olivat beorninkejä, mustatukkaisia, mustapartaisia ihmisiä, jotka pukeutuivat karkeasta villasta tehtyihin vaatteisiin. Heillä oli aina mukanaan metsämiehen kirves, he olivat roteva, töykeä mutta kunniallinen kansa. He olivat saaneet nimensä hurjan soturin Beornin mukaan joka oli mahtava mies ja muodonmuuttaja. Hän tunsi taian joka muutti hänet karhuksi"
Suora lainaus David Dayn tolkienin maailmasta s.24

8)
 
Nefalphiel sanoi:
Itekki ajattelin sitä ton edellisen viestin aikana, mutta en laittanut, koska se todellakin tuntuu aika mahdottomalta.
Tai miten se ois saanu sitä karhunverta suoniinsa?

Tähän tartuin kiinni. Ainakin "meidän maailmassamme" yli lajien käyvä lisääntyminen on mahdotonta.Kissaeläimet pystyvät tuottamaan jälkeläisiä keskenään, mutta esim.leijonan ja tiikerin jälkeläinen on hedelmätön; samoin aasin ja hevosen jälkeläinen, muuli. Älkääkä sekoittako rotua ja lajia, tiikeri"rotuja" ovat mm. amurintiikeri ja siperiantiikeri, kun taas leijona ja tiikeri ovat kaksi eri lajia vaikka kuuluvatkin samaan sukuun eli kissaeläimiin.

Tämä nyt on täydellistä off-topikia, mutta halusin sen kuitenkin sanoa.
 
Beornin jälkeläisillä oli siis myös kyky (oliko?) vaihtaa muotoaan, tosin eivät olleet yhtä voimakkaita kuin Beorn.

Itse pelkäsin koko ajan Hobitissa, että se Beorn syö ne kääpiöt ja Bilbon tai jotain vastaavaa :lol: , en voinut hyväksyä että se oli "hyvä tyyppi" eikä "pahis" *hihii*
 
Jaa-ah.. olihan pohjoisessa monenlaisia ihmisiä. Anduinin laaksossakin metsänväkeä siellä täällä. Luultavasti he periytyivät alkuaan samoista juurista kuin pohjalaisetkin, eli osaltaan Keski-Maahan jääneistä Edainista ja osaltaan sitten seutujen vielä alkuperäisemmistä asukkaista, niistä ihmisistä jotka eivät päätyneet Beleriandin suuriin tarinoihin vaan jäivät idemmäs.
Kuka Beorn sitten oli? Selvästikin mahtava mies, ei hän muuten olisi Gandalfillekin niin tuttu ollut. Vaikuttaisi myös, että hän olisi omannut ainakin jonkin verran tavallista pidemmän elinkaaren. Mutta sellainenkaan ei Keski-Maassa ollut mitenkään ennenkuulumatonta. Joskin hassua ajatella, että hän sitten yhtäkkiä jo suhteellisen pitkään elettyään päätynyt hankkimaan vaimon ja lapsen/lapsia. Mutta toisaalta, ehkä Viiden armeijan taistelua seurannut rauhanaika takasi Beornillekin sellaiset olot, että hän ehti perhe-eloakin harkita.
Oma teoriani, joka ei todellakaan juuri pohjaa Tolkieniin vaan ihan omaan mielikuvaani Keski-Maasta, on Beornin "nahanvaihtokyvyn" osalta sellainen, että joku hänen esi-isistään olisi lyönyt hynttyyt yhteen jonkin vähäisen henkiolennon (maian, Kultamarjan tapaisen) kanssa, ja tämän karhuhengen verenperintönä joillakin harvoilla heidän jälkeläisistään olisi ollut kyky muuntautua karhuksi. Tämä sopisi hyvin yhteen monien meidän maailmamme kansanperinnetarinoiden kanssa, joissa eläinten/eläinhenkien ja ihmisten ristisiitoksia esiintyy tiheään. Ja kun Tolkien muutenkin ammensi tarinaperinteistä, miksei tässäkin kohdin. Ei se edes minun mielestäni sodi mitenkään erityisemmin Tolkienin omaa Keski-Maan kuvausta ja sen tyyliä vastaan.
 
Juu. Aika hyvin tuli tuo pointti tuossa Haltin tekstissä esille, ja se mihin mulla kans kiinnitty huomio kovasti oli tuo että vaimo ja lapsia Beornilla. Beornilla joka oli hyvin hyvin kiireinen.
Mutta kuten Haltia sanoi, ehkäpä Viiden Armeijan taistelun jälkeen tähän oli mahdollisuus ja Beornillakin halua. :)

Tuosta teoriasta, että miten hänelle se kyky on tullut. Itse olen aina kuvitellut jotenkin että Beorn olisi jotain omaa lajiaan, että hän ei olisi ihminen, mutta eipä pahalta kuulosta myöskään ajatus että joku hänen esi-isistään olisi lyönyt hynttyyt yhteen jonkun vähäisemmän henkiolennon kanssa. Olettaisi vain, että jos näin on niin Tolkien olisi varmasti kertonut siitä jollain tapaa.
 
Icegorn sanoi:
Tuosta teoriasta, että miten hänelle se kyky on tullut. Itse olen aina kuvitellut jotenkin että Beorn olisi jotain omaa lajiaan, että hän ei olisi ihminen, mutta eipä pahalta kuulosta myöskään ajatus että joku hänen esi-isistään olisi lyönyt hynttyyt yhteen jonkun vähäisemmän henkiolennon kanssa. Olettaisi vain, että jos näin on niin Tolkien olisi varmasti kertonut siitä jollain tapaa.
Kuten pyrin sanomaan, selitykseni on enemmänkin visio jostakin, mitä minun näkemykseni mukaan olisi voinut olla. Olen liki 100% varma, ettei Tolkien koskaan itse päätynyt esittämääni ratkaisuun.
Tämä johtuu siitä, etten usko Tolkienin koskaan pohtineenkaan Beornin kykyä muuttua karhuksi. Hänelle riitti, että Beornilla oli kyseinen kyky. Hän ei tavallaan halunnutkaan tietää mistä se tuli; hän halusi jättää sen vastaavaksi mysteeriksi kuin Bombadilinkin olemuksen.
Mutta jos, jos Tolkien olisi päättänyt syystä tai toisesta kuitenkin ratkaista kyseisen mysteerin ja keksiä sille selityksen, hän ehkä olisi päätynyt esittämäni kaltaiseen lopputulokseen.
Toki ei-ihmisalkuperäkin (ja moni muu selitys) olisi mahdollinen, mutta vaatisi ehkä enemmän selittelyä. Ja minä en pidä muista ideoista niin paljoa. :p
 
Ylös