Haltioiden korvat (ja hiukset)

Mua on pitkään askarruttanu se, et oliko Tolkienin haltioila suipot korvat. Kun mun mielestä siitä ei mainita mitään, tai sit mä oon vaan missannu. Ja toinen juttu, oliko kaikkien haltioiden hiukset vaaleat, vai oliko joidenkin haltioiden hiukset eri väriset? Ja entäpä silmien väri, oliko se aina sininen, vai löytyikö esim. vihreää?
Terveisin Tietämätön Helsingistä :)
 
Muistaakseni jossakin sanottiin niiden korvien olevan "lehden muotoisia", eli kai jossakin puunlehdessä on hieman suippo kärki etc.

Täällä on ollut enemmänkin keskustelua tuosta hiusväri-asiasta, joten kopioinkin joskus ajat sitten yhden aika hyvän kommentin talteen.. En kyllä enää muista kuka sen oli kirjoittanut.

Saa kyllä tunnustaa jos haluaa.. :)

-


Vaaleahiuksiset haltiat ovat selkeästi vähemmistö (Muistaakseni Noldor ja Teleri olivat määrältään Vanyaria lukuisammat) ja heistäkin vain harvat lähtivät Keski-Maahan. Niinpä vaaleahiuksiset haltiat ovat Keski-Maassa hyvin harvinaisia, lähes poikkeusyksilöitä. Pääsääntöisesti haltiat ovat tummahiuksisia ja harmaasilmäisiä.

Tolkien itse kylläkin mainitsi, että vaaleat hiukset eivät suinkaan olleet vanyarin "yksinoikeus", vaan että vaaleita hiuksia löytyi myös telerin joukoista, joskin harvinaisesti, ja että ainoastaan noldor olivat täysin tummahiuksisia.

Legolas on sindar-haltia. Kaikilla sindareilla on tumma tukka ja harmaat silmät, aivan kuin númenorilaisilla.


-

Sen kyllä muistan itsekin, että oli se vaaleahiuksisuus kuitenkin niin harvinaista kaikissa Tolkienin haltioita koskevissa teksteissä, että hän on maininnut hiusvärin erityisesti juuri kaikkien blondien kohdalla.. Eli kaikilla haltia-hahmoilla joilla ei ole sitä väriä erityisesti mainittu on se oletusarvo kai sitten tumma/ruskea.
 
FreakyMike, eikö noldoilla muka ollut vaaleita hiuksia? Muistaisin että Silmarillionissa sanottiin että Finarfinin huoneen jäsenillä (kuten Galadrielillä) oli vaaleat hiukset.
 
Finarfinin huone oli osittain Vanyaria, Koska Finarfin oli Indisin lapsi. Näin myös heidän hiuksensa olivat kultaiset.
Ja mielestäni Sindareilla ei ollut aina tumma tukka vaan myös hopeinen.
 
Sindariin kuuluvillahan oli ilmeisesti useimmiten hopeiset hiukset.
Ja eikös Idril Celebrindal ollut noldo, mutta hänelläkin oli vaaleat hiukset. Eriol, jaksatko vielä selventää :lol: ? Oliko Idrilin äiti vanya...?
 
Idril Celebrindal oli Turgonin tytär, mistä päästään Fingolfinin kautta Indisiin (kts. Eriolin viesti). Tosin välissähän on yksi sukupolvi enemmän kuin esim. Galadrielin tapauksessa. Enkä nyt muista mitään mainintaa Idrilin hiuksista enkä voi tarkistaa mitään kirjasta koska olen koulun koneella...

Idrilin äiti oli Elenwë, joka kuoli noldorin palatessa Keskimaahan Helcaraxën kautta.
 
Jostain kumman syystä miellän turgonille tumman tukan...outoa...taitaa vain olla joku pinttymä joka on jäänyt ennenkuin tiesin enemmän.
Olisi mielenkiintoista tosiaan tietää, miten Tolkien itse mietti näitä hiusten värejä perinnöllisyydessä.
Mutta, jos oikein muistan, myös TSH:n Gildorilla (niitäkin on kaksi, btw) oli kultaiset hiukset ja hän sanoi olevansa Finarfinin (vai oliko se Finrodin?) huonetta, ja minä uskon että Gildor ei kuitenkaan ollut todella vanha, vaan useampia sukupolvia nuorempi kuin Esim. Elrond. Hiuksien kultaisen värin voisi normaalisti olettaa poistuneen aikaa sitten, elleivät he ole pitäytyneet suvun sisäisissä avioliitoissa...
Ehkäpä kultahiuksisuus oli dominoiva ominaisuus haltioitten geeniperimässä, kuka tietää...
hmm..miksihän yleensä kirjoitin tuosta Gildorista? älkää uskoko minua, tarkistakaa, todennäköisesti tuossa on nyt jotain häikkää...itse olen niin laiska...
 
No, onko Turgonin vaimon Elenwën alkuperästä tietoa? Hämärä muistikuva sanoo, että hän oli vanyari... Tosiaan Silmassa taidettiin sanoa, että Idril Celebrindal oli kultainen kuin vanya, äitinsä jälkeen. Mitenköhän se oli... Jotain tälläistä muistaisin.
Minusta muilla Fingolfinin huoneen jäsenillä ei ollut kultaisia tai vaaleita hiuksia, ne periytyivät Indisiltä vain Finarfinille :?

Joo, Nepsu huomautti että tämä on vähän offia... Eikös meillä muuten ole jo keskustelua haltioista. Siellä on vähän samantapaisia asioita :) .
 
[hekotihekoti]
Tämähän on korvakeskustelu, ja täällä keskustellaan hiuksista. tulee mieleen joku Lorealin mainos. :D
[/hekotihekoti]

No, onko Turgonin vaimon Elenwën alkuperästä tietoa?

Eihän meillä ole tietoa melkein kenestäkään haltioista. Vain murto-osalle on kehitelty joku sukupuun tapainen.
Harmittaa vaan, että Cirdanilla ei ole *perhettä*.

offia pukkaa... :)
 
Nefalphiel sanoi:
Tämähän on korvakeskustelu, ja täällä keskustellaan hiuksista. tulee mieleen joku Lorealin mainos. :D

Ömm...

Ja toinen juttu, oliko kaikkien haltioiden hiukset vaaleat, vai oliko joidenkin haltioiden hiukset eri väriset? <-- aloitusviestissä?
 
Liitteistä voi lukea, että haltioiden hiukset olivat yleensä tummat. Ja silmät harmaat.

Freaky sanoi:
Sen kyllä muistan itsekin, että oli se vaaleahiuksisuus kuitenkin niin harvinaista kaikissa Tolkienin haltioita koskevissa teksteissä, että hän on maininnut hiusvärin erityisesti juuri kaikkien blondien kohdalla.. Eli kaikilla haltia-hahmoilla joilla ei ole sitä väriä erityisesti mainittu on se oletusarvo kai sitten tumma/ruskea.
Freaky, sinäkin tiesit tuon :) . Ja mitäkö opimme? Opimme sen, että Legolasin hiukset olivat (99% todennäköisyydellä) tummat.

Olisipa hauskaa tietää, mikä yleinen käsitys olisi, jos leffassa olisi ollut tummahiuksinen Legolas :twisted: .

Lehdenmuotoisiksi niitä korvia kutsuttiin.
 
Voi olla, että Finarfinin huone oli ainut Noldorista, jolla oli kultaiset hiukset, Sillä ainakin Fingolfinin tyttärellä Aredhelillä oli tummat hiukset.
Mitä tulee aiempaan kommentiini Gildorista, unohtakaa koko roska.
 
Korvista onkin taidettu jo mainita kaikki tarpeellinen. Sirot, suipahtavat, lehden muotoiset. Miten kukakin haluaa asian ilmaista.

Sitten hiuksista. Vanyarilla oli ilmeisesti käytännössä poikkeuksetta kullankeltaiset hiukset, ja noldorilla tummat/mustat. Siis alunperin. Heimot kuitenkin ehtivät ristisiittyä hitusen Amanissa, ja sen johdosta muutamissa suvuissa esiintyi kultaista hiustenväriä. Ilmeisen dominanttina, sillä se kesti varsin hyvin sukupolvesta toiseen.
Sindarilla oli myöskin pääsääntöisesti tummat/mustat hiukset, mutta joukossa oli hitusen myös hopeanharmaita hiuskuontaloita. Erityisesti näin oli Thingolin lähisukulaisten joukossa. Sieltä taitavat käytännössä kaikki tuntemamme hopeapäät löytyäkin.
Avarin hiustenväri oli todennäköisesti myöskin pääasiallisesti tumma, sillä he olivat alkuaan toista ja kolmatta sukukuntaa.

Ja vielä jonkun sivuhuomautukseen Círdanista: emmehän me varmaksi tiedä etteikö olisi ollutkin. Círdanista tiedetään melkoisen vähän, kyllä siihen olisi yksi perhe hyvin mahtunut. Jos kohta se ei todennäköistä olekaan.
 
Missä kirjassa sanotaan, että heillä on lehdenmuotoiset korvat? Olen tuota yrittänyt jo kauan etsiä, mutta en ole löytänyt.
 
Tieto haltioiden suipoista korvista sisältyy muistaakseni Tolkienin kirjeeseen, joka on julkaistu kokoelmassa Letters of J.R.R. Tolkien.
 
Hopeakoivu sanoi:
Missä kirjassa sanotaan, että heillä on lehdenmuotoiset korvat? Olen tuota yrittänyt jo kauan etsiä, mutta en ole löytänyt.
Useimmiten lainattu todiste lienee Letters of J.R.R. Tolkienin 27. kirje, jossa kerrotaan hobittien ulkonäöstä mm. seuraavaa: "ears only slightly pointed and 'elvish'" Poiminta on Tolkienin kirjeestä amerikkalaiselle kustantajalleen vuodelta 1938. Tässä kuitenkin jää jonkin verran tulkinnan varaa, usein on todettu että Tolkien hyvin mahdollisesti viittasi sanalla 'elvish' yleisiin mielikuviin haltioista. Niin tai näin, vahvempikin pohja argumenteille löytyy (ja se sisältää tuon maininnan lehdenmallisuudesta). History of Middle-Earth V, The Lost Road, sisältää pitkän kielitieteellisen osan nimeltä The Etymologies. Suurin kiinnostuksen kohde se on tietysti Tolkienin kielistä kiinnostuneille, sillä haltiakielten suhteen se sisältää laajimman sanaston (vaikka onkin TSH:n kieliin verrattuna jo hiukan vanhentunut), mutta ajoittain siellä on mielenkiintoisia sivuhuomautuksia muitakin seikkoja valottaen. Lainaan suoraan Tolkien Societyn FAQ-luetteloa: "Elf-ears are covered in The Lost Road (History of Middle-earth Volume V): The Etymologies, under LAS-(1) - (*lasse leaf): The Quendian ears were more pointed and leaf-shaped than [?human]. This is then related to LAS-(2) 'listen', and words about ears."
Kursivoitu on suora lainaus Tolkienilta. Vaikka viimeinen sana onkin vaikeasti tulkittavissa eikä siten aivan varma, voitaneen kuitenkin varmasti sanoa, että ainakin yhdessä vaiheessa Tolkien kuvitteli haltioilleen suipot korvat (ts. hiukan teräväkärkiset ja lehdenmalliset). Ja koska vastatodisteita ei ole, on suippokorvaisuus varsin vahvoilla.

Kylläpäs tuli taas runoiltua, ihan lyhyt viesti piti kirjoittaa :D
 
aijai. yhdyn aiempiin kommenteihin, minusta heillä on ihan tolkieninkin mukaan suipot korvat. :) tai sitten se on vain käsite josta ei olla päästy yli, mutta yksi asia siinä elokuvassa hämää! hobiteilla on myös suipot korvat, eiväthän ne kuulu niille lainkaan! *saa kohtauksen* hobiti on tietääkseni enemmän ihmisiä kuin jaloja haltioita, joten miksi sekin mentiin änkemään nille.. *huooh* no just.

ja niistä hiuksista. ekana nyt tulee mielenn arwen, vaikkei se ole millään lailla olennaista. sillä on mustat hiukset. ja elrondillakin tummat, muunkin kuin elokuvan mukaan tietääkseni. ja jo varhaisissa tarinoissa Luthiènilla oli mustat hiukset. en noista vähemmistöistä tiedä, mutta vastaus on tietääkseni ei. mutta rohirimmilla taitaa olla vaaleat hiukset jokaisella... :roll: [/i]
 
Joy Haltiamieli sanoi:
mutta yksi asia siinä elokuvassa hämää! hobiteilla on myös suipot korvat, eiväthän ne kuulu niille lainkaan! *saa kohtauksen* hobiti on tietääkseni enemmän ihmisiä kuin jaloja haltioita, joten miksi sekin mentiin änkemään nille.. *huooh* no just.
No onhan tästä selkeä Tolkienin lausunto, jota kyllä lainasin jo edellisessä viestissä: "I picture a fairly human figure, not a kind of 'fairy' rabbit as some of my British reviewers seem to fancy: fattish in the stomach, shortish in the leg. A round, jovial face; ears only slightly pointed and 'elvish'; hair short and curling (brown). The feet from the ankles down, covered with brown hairy fur." Tässä siis Tolkien kuvaa Bilbon ulkonäköä Hobitin kuvittajia varten, maalis-huhtikuussa 1938. Lihavointi minun käsialaani.
 
Ylös