Satunnaisia kieli oppi kysymyksiä

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Shacklebolt sanoi:
Olen ollut ymmärtävinäni, että Tuomaalle, Luukkaalle jne. ovat vanhahtavaa kieltä, mutta kumpikaan tapa ei sinänsä ole väärin.
Selvä. Tuo nimen taivutusjuttu oli minulle uutta tietoa, mutta ihan järkevän kuuloista.
Meri(nimi), Merin.
 
Ulos lumeen haluava kolmivuotias sanoi "Äiti mennään luntaaseen!" Perusmuoto "lumi" ei vissiin ole vielä jäänyt mieleen, kun aina vain puhutaan, että "sataa lunta" ja "onpa paljon lunta". Ja -seen-illatiivi ilmestyy sitkeästi aina uudelleen, kun on vähän vieraammasta sanasta kyse.
 
Hauskimpia kielioppivirheitä, joista olen viimeaikoina kuullut, on muoto "Minä aion muuttaa Yhdysvallat:tiin."
 
Minua huvitti tänään pianovalmistaja August Försteriä käsittelevä wikipedia-artikkelin piano-sanan monikon partitiivi "pianoita".
 
Teuvo Hakkaraisen kirjoitus "Islamin luonteesta" on vahvaa laudaturtasoa, vai mitä mieltä on raati? Laitan tekstin varmuuden vuoksi alle, jos se vaikka sattuisi häviämään jostain syystä.

Teuvo Hakkarainen sanoi:
[Keskusteluun kuulumaton pitkähkö teksti poistettu - löytyy kyllä linkin takaa jos joku haluaa lukea ja kommentoida tässä kieli oppikeskustelussa esim. lainausmerkkien käyttöä. Konnavahti Tik]

Erityishuomion ansaitsee mielestäni lainausmerkkien runsas ja luova käyttö. :)
 
Maksua korotettiin kahteenkymmeneenkahdeksaan euroon. Maksua korotettiin 28:aan/28:een euroon?
 
Samaa mieltä kuin May. Jos taivutettua numeraalia seuraa samassa sijassa taivutettu sana, ei numeraaliin kirjoiteta taivutuspäätettä vaan suomalaisen ihmisen aivojen pitäisi jännästi tajuta ilmankin.
 
Jep, niin se menee. Ja jos taivutuspääte pitäisi tuohon numeroon lisätä, niin se olisi :aan. Siihenhän ei liity mitään mystiikkaa, otetaan vain pääte sellaisena se kuin kirjoitetaan. Ainoa erikoisuus liittyy lukuihin 11-19, koska niissä pääte ei löydy sanan lopusta vaan keskeltä.
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös