Tolkien-aiheiset esitelmät/projektit

Curufinwë

Hobitti
En tiedä onko tästä aiheesta vielä keskustelua tai kuuluuko tällainen topic tähän foorumiin, mutta kokeillaan. Saa poistaa, jos tämmöinen on jo:)

Eli minkälaisia Tolkien-aiheisia projektitöitä, esim. esitelmiä jne. olette tehneet elämänne aikana?

Itse tein yläasteella pari kirja-analyysiä Sormusten Herrasta ja Silmarillionista. Lukiossa tein sekä englannin, että äidinkielen suullisen esitelmän Lotrista. Lisäksi sorruin tekemään romaanianalysin jälleen kerran Silmarillionista lukiossakin. :D Musiikissa piti tehdä elokuvamusiikkianalyysi jostain elokuvasta. Tätä tilaisuutta ei tietenkään voinut jättää käyttämättä :D .
Tolkienista itsestään en ole tehnyt yhtään projektia.

Kirjoitelkaa omista jutuistanne tänne, jos sellaisia olette joskus tehneet. :)

Ja tämän siis saa poistaa, jos katsotte sen poistettavaksi. Linkki olisi mukava saada, jos tämäntyyppinen keskustelu löytyy. :)

[color=blue:43702ac8cd]Tik ei ainakaan aio poistaa. Päinvastoin. Mielenkiinnolla odotan muiden Tolkienista kirjoittaneiden kokemuksia. Meillä tosin on keskustelu Tutkielma Tolkienista, joka on jopa lukittu, mutta siinä lähinnä kyseltiin Tolkienin elämäkertatietojen perään. Tämä keskustelu on toista maata, kun puhe on siitä, millaisia töitä on syntynyt.[/color]
 
Onhan tuo yläasteella tehty tutkielma Sormuksen Ritarit-elokuvan teosta, melkoisen laajakin vielä kaiken lisäksi, kun homma vähän karkasi käsistä kun juttua riitti ja mentiin vähän aiheen sivuunkin ajoittain. Onneksi opettaja tykkäsi kun mukana oli paljon nippelitietoa "elävöittämässä" tekstiä hänen mukaansa.
Mutta siihen se jääkin, muihin vastaaviin tutkielmiin ei sen jälkeen ole ollut mahdollisuutta. Tosin tuossa talven aikana pikkuveljeä avustin melkoisesti hänen kirjailija tutkimuksessaan, kun oli fiksuna Tolkienin valinnut. :wink:
 
Jäipä tuossa äidinkielen suullisessa esitelmässä kertomatta lähes kokonaan itse sormuksesta :D . No, taisin olla liian innostunut sopottamaan kaikkia muita, että se oleellinen sitten jäi. Siitä opettaja taisikiin miinuksia löytää :) .
 
Joskus kasilla tein suullisen esitelmän sormuksen "elämänkaaresta". Muutama ilta ennen muistin koko esitelmän ja tuli vähän kiirus miettiä aihetta. Vähän aikasemmin oli vastannut perusteellisesti trivian esseekysymykseen samaisesta aiheesta. Helppohan se on esitelmää pitää aiheesta, joka kiinnostaa itseä ja tietää hyvin perusteellisesti. En kyllä enää muista mitä siitä sain, mutta plussaa tuli siitä, kun pidin esitelmän ilman lunttilappua. :)
Ja olisin niin halunnut tehdä äikän tutkielman Tolkienista, mutta piti valita suomalainen kirjailija. :(
 
Seiskaluokalla(eli viime keväänä) tein suullisen esitelmän Tolkienista.Sain esitelmästä jonku 9+ tai - mutta esitys olis mun mielestä ansainnu 10 :p
Sain kyllä kehuja opelta koska en keskittyny liika LotRiin yms yms vaan jopa Tolkieniin itseen :p :D nojaa...nyt onki sitte tänka på et mistä tekis tänä keväänä...
 
Hetken jo luulin etten ole mitään esitelmää Tolkienista/TSH:sta ikänäni tehnyt mutta niin sitä vain ihminen erehtyy. Englannissa kuudennella luokalla väsäsin aiheesta LotR tyylikkään seinälehden. Opettaja marmatti ettet sinäkään osaa mitään muuta ajatella. (Silloin lukiessani kaikki enkuntunnit Tolkienia hän valitti että lue jotain muuta, viime keväänä ollessani siellä TETissä hän kehui oppilailleen minun lukeneen jo viidennellä LotRia englanniksi. Ääni muuttuu kellossa.. ) Samaisella kuudennella luokalla taisin tehdä kirjaesitelän Silmasta. Puolet luokasta kun päätti käsitellä TSH:ta ja tahdoin olla erilainen nuori. Kuviksessa tuli piirrettyä muutamat haltiat kun aihe oli vapaa. Kerran taisin piirtää myös Sormuksen tonttulakki päässä :D
Kasilla opettaja julmasti skippasi äikänkirjan tehtävän "Kirjailijaesittely Tolkienista". Ei sit, en olis halunnutkaan. Yläasteen aikana olen siis muistaakseni saanut aikaan läheltäkään liippavista vain säveltäjäesittelyn Howard Shoresta. Sitäkään en ole pitänyt :grin:
 
Viidennellä tai kuudennella tuli tehtyä TSH:sta ja Hobitista kirja-arvostelut ja kirjoitettua muutama aine Keski-Maahan sijoittuen. Ja täälläkin tuli kuviksessa monenmonta haltiaa raapustettua :D Ylä-asteella tein yhden esitelmän TSH:sta ja yhden analyysin, kummastakin täysi 10. Nyt vuorossa olisi tutkielma, tai oikeastaan kirjallinen esitelmä.

Aloittelin tässä juuri työtäni, haltiat valitsin aiheeksi. Ajattelin, että haltioista löytyy varmaankin ihan sopivasti tietoa, suunnitelmat valmiina ja kaikki. Joo-o, kyllähän sitä tietoa löytyy, vähän liikaakin. Kun on kaikki mahdolliset Tolkienin kirjat ympärillä, muistilappuja siellä täällä ja tietoa riittää vaikka muille jakaa... Juuri tässä olen huono: aiheen rajaamisessa. Haltiat alkavat tuntua vähän liian laajalta. Ja haltioiden eri vaiheiden kertaaminen on aika paljon "sitten haltiat sitä ja tätä ja vähän tuotakin...". Ja herranen aika olen jo aivan sekasin näitten sukujen kanssa!
Nyt vaan miettimään aiheen rajausta, ellei peräti uutta aihetta. Vinkkejä otetaan vastaan ;)
 
Aiheen rajaus lienee kissa vieköön tarpeen, muuten odottaa loputon suo, johon quendologi uppoaa kuin hobitti Kalmansoihin.

Rajausehdotuksia:

1) Haltiat TSH:ssa / Hobitissa (henkilöhahmot / kansat / osuus tahi merkitys tarinassa)

2) Haltiat vs. ihmiset Tolkienin tuotannossa
 
Niin, jokainen peruskoulun käynyt lienee joutunut istumaan läpi jonkun äikänkurssin jolla pidetään kirjailijaesittelyitä joissa joku meistä hurahtaneista nörteistä paasaa silmät loistaen 45 minuuttia Tolkienin ihmeellisyydestä. Minulla on hämäriä muistikuvia, että itsekin olisin ala-asteella sellaisen pitänyt, ja yläasteella haukotellen kuunnellut toisen läpi. Mikäli mahdollista, aihepiiriä kannattaisi varmaan rajata (mikä voi tietysti olla mahdotonta, jos tehtävänantona on nimenomaan "esittele kirjailija"). Mutta vaihtelun vuoksi ihmisiä voisi valottaa vaikkapa Tolkienin muualle kuin Keski-Maahan sijoittuvista teoksista, taikka pohdiskella taikuuden osuutta ja laatua, tai (tästä ope tykkää!) miettiä Kalevalan ja TSH:n yhtäläisyyksiä. Tai vaikka Bombadilin ja Väinämoisen. Tai sitten jos on pakko tehdä se puhdas kirjailjaesittely, niin siinä voisi painottaa enemmän professorin akateemista uraa ja sen saavutuksia, ja esseitä (Fairystories, Monsters and Critics...) ts. kirjallista työtä sanojen parissa, ja jättää sen perinteisen Tarun referoimisen vähemmälle.

Lukiossa muistan kirjoittaneeni Englannin kirjallisuuskurssilla esseen the Hobbitista. Opettajan kanssa syntyi mielenkiintoista keskustelua kääpiöiden monikoista, mutta tämä yksilö oli riittävän sivistynyt ymmärtääkseen, että sana x kirjoitetaan Tolkienin teoksessa kuten Tolkien haluaa että se kirjoitetaan. :wink:
 
Kappas, täällä on tällainenkin. :grin: Sattuipas sopivasti, minulla on nimittäin työn alla eräänlainen tutkielma Silmarillionista. Opiskelen siis Åbo Akademissa, teologisessa tiedekunnassa, jossa löytyy kurssi Kristendom, konst och kultur, eli käsittelemme kristinuskoa, taidetta ja kulttuuria. Lähinnä tämä on kuitenkin mennyt taiteen tulkitsemiseksi. Kurssiin kuuluu kuitenkin yksi isompi tulkitsemistyö (~10 sivua), johon opettajamme jo ehti opastaakin minua.

Tarkoitus on siis tulkita jotakin teosta, minun ollessani kyseessä Silmarillionia, joko kirjailijan, teoksen tai minun omasta lukijan näkökulmastani. Eli tämä edellyttää tutustumista Tolkienin mielipiteisiin Silmasta ja muuta kivaa. :wink: Mutta tämä ei tietenkään ole koko tehtävä. Tämän lisäksi pitää sotkea kristinusko mukaan, eli Silmarillionin ollessa kyseessä voin etsiä siitä esimerkiksi eskatologisia piirteitä, tai mitä nyt sattuu mieleeni tulemaan. Täytyy sanoa, että tässä suhteessa Silma on varsin kiitollinen teos kaikessa laajuudessaan.

Tämän lisäksi meidän oletetaan pitävän n. 2 tuntia kestävä esitelmä/keskustelutilaisuus tulkitsemistyöstämme, joten minä pääsen sivistämään myös kanssaopiskelijoitani Silmarillionin iloista. 8)
 
Kuulostaa Lumisusi varsin mielenkiintoiselta aiheelta. Silmarillionista ei taida varsinaista "companion"-kirjaa olla olemassa kuten TSH:sta ja Hobitista on, mutta luulen että löytäisit varsin mielenkiintoista taustatietoa ainakin the Letters of JRR Tolkien-teoksesta sekä History of Middle-earth sarjan osista 10 ja 11.
 
Nerwen sanoi:
Silmarillionista ei taida varsinaista "companion"-kirjaa olla olemassa kuten TSH:sta ja Hobitista on...

Itse asiassa on olemassa, luullakseni. Muuan Paul H. Kocher on vuonna 1980 kirjoittanut kirjan A Readers' Guide to the Silmarillion. En kyllä yhtään tiedä mistä kirja on kotoisin, vai onko mistään. Kocher oli tosin Wikipedian mukaan kotoisin Trinidadista eikä ollut mikään harrastelija, vaan englannin professori ja aiheeseensa perehtynyt Tolkien-tutkija. Esim. Silmarillion-topikissa voisivat kirjaan tutustuneet kertoakin siitä.

Toinen hyvä lähdekirja tutkielmaan voi olla (Halti, huhuu!) uudenuusi The Silmarillion - Thirty Years On, josta on puhuttukin mainitussa topikissa: tänne näin ja muutama aikaisempikin viesti.

Niin, ja mitä tulee teologiaan, tämäkin viime vuonna ilmestynyt kirja (jota en myöskään sen tarkemmin tunne) voi olla mielenkiintoinen: T. Hart - I. Khovacs, Tree of Tales: Tolkien, Literature and Theology (Amazonissa enemmän) ja
tässäkin luettelossa mainitaan.
 
Ooh, en tajunnut että Thirty Years On on ilmestynyt jo! Ja tuosta toisesta en tiennyt yhtään mitään. (Välillä olisi parempi olla tietämättä ollenkaan, niin ei tarvitsisi surra kaikkea sitä mikä on vielä lukematta/puuttuu hyllystä.)
 
Tik ja Nerwen, kiitos kirjaehdotuksistanne. Minulla ei tosin ole mahdollisuutta saada niitä käsiini juuri tähän hätään (Amazon ei tykkää minusta), mutta ehkä joku päivä... Mutta onneksi hätä ei ole tämän näköinen. Olen saanut käsiini sen materiaalin mitä luulen tarvitsevani - ainakin näin ensi alkuun. Nyt pitäisi sitten vain päästä suunnitelmista tositoimiin ja todellakin aloittaa se kirjoittaminen. Ruotsiksi siis... Ehkä saan lopullisen version suomennettuakin jossain vaiheessa.

Mutta meillä on tiedekunnassamme suhteellisen aktiivista "Tolkien-tutkimusta", sillä sain tietää muutama päivä sitten, että eräs luokkatoverini on tekemässä kandia Tolkienista ja LotRista. Ehkäpä hän jatkaa työnsä jopa graduksi asti. Houkuttelisipa tuo minuakin, mutta minulla on väärä pääaine. :roll:
 
Vähän myöhässä tulee, sillä tästä on jo miltei vuosi, mutta viime vuonna piti tehdä kirjailijatutkielma, ja minä tietysti väsäsin tutkielmani Tolkienista. Paljon meni aikaa ja muutamaan kertaan hermotkin, mutta 10+ napsahti...tosin nyt kun lueskelee sitä, löytyy valtavasti kohtia jotka kaipaisivat muokkaamista tai kokonaan uudelleen kirjoittamista.
 
Tik, kyselin tänään kaverilta sitä kandin tarkkaa aihetta, joka on siis Tolkienin jumalankuva. Tämä kuitenkin ihan siitä syystä, että kandi ei kuitenkaan ole kovinkaan laaja aihe (15-20) eli uskoisin aiheen laajenevan graduun päästessä.
 
Noniin.. Nyt pitäisi tehdä jonkinlainen englannin lopputyö koulussa. Mieleeni napsahti heti Tolkien, ja kyseinen topiikki. Voin saada mahdollisuuden nostaa numeroakin. [25]

Tekisinkö lopputyöni itse Proffasta, vai kohdistaisinko esitelmäni johonkin häneen mainioon teokseensa? Hmm...? [22]
 
Joskus vuos sitten tein esitelmän leffatrilogiasta. Kauheesti tekstiä ei syntyny (oon huono tekemään esitelmiä) mut näytin sit jokaisesta leffasta jonku kohtauksen.
Vaikka tää nyt ei varsinaisesti Tolkienista ole, mutta siihenkin liittyen.
 
Ylös