FS-Film: Helmin Syvänne
Miten suuruusmallit
, leikkisotilaat ja Massive
-teknologia auttoi luomaan elokuvahistorian suurimman taistelukohtauksen elokuvaan Taru Sormusten Herrasta: Kaksi Tornia?
Los Angeles (21.4.2003): Pelottavan Uruk-hai-armeijan vyöryessä Rohanin maille, kuningas Théoden (Bernard Hill), jonka Gandalf Valkoinen (Sir Ian McKellen) on vapauttanut Sarumanin taian alta, päättää viedä kansansa muinaiseen turvapaikkaan, Helmin Syvänteeseen.
Kaksi tornia huipentuu Helmin Syvänteen hämmästyttävään taisteluun. Kymmenentuhatta Uruk-hai-soturia piirittää kapealla, kivisellä rotkolla sijaitsevaa Rohanin kuningaskunnan valtavaa kivilinnoitusta. Jättimäinen taistelu luotiin yhdistämällä kuvamateriaalia, pienoismalleja ja Weta Digitalin tietokoneohjelmaa nimeltä Massive, joka antaa jokaiselle tietokonehahmolle oman tahdon.
Linnoituksen rakentaminen
Yksi Taru Sormusten Herrasta -trilogian suurimmista toimintakohtauksista, Helmin Syvänteen taistelu, kuvattiin 14 raastavan viikon aikana yökuvauksina louhoksella Wellingtonissa, Uudessa-Seelannissa.
Koska Keski-Maa on niin suuri, ei ole olemassa tarpeeksi isoa studiota, jonne kaikki mahtuisi. Usein elokuvantekijät käyttivät mieluummin käsin kosketeltavia pienoismalleja tietokonemallien sijasta, koska jokaista koloa ja rakoa on vaikea luoda spontaanisti tietokonetehosteilla. Koska monet elokuvatehosteet luodaan nykyään tietokoneilla, Wetan taiteilijoiden luottamus pienoismalleihin Taru Sormusten Herrasta -elokuvissa on todella merkittävää ja se antaa koko trilogialle hyvin realistisen tunnelman.
Koska Helmin Syvänteen kaikkia vaativia kohtauksia ei voitu kuvata ulkokuvauspaikalla, Weta Workshop rakensi 68 pienoismallia, jotka veistettiin ja muotoiltiin uskomattoman pikkutarkasti. Barad-dûr rakennettiin 1:166 mittakaavassa. Vastaavasti tehtiin myös pienoismalleja 1:3 000 mittakaavassa, muun muassa Orthancin kammio. Pienoismalleja kuvattiin yli 2 000 neliömetrin suuruisessa varastohallissa.
Oikeassa mittakaavassa oleva pienoismalli, jonka tekeminen kesti yli neljä kuukautta, rakennettiin louhoskuvauspaikalle niitä otoksia varten, joissa Helmin Syvänne näkyi kaukana. Weta Workshop rakensi toisen pienoismallin mittakaavassa 1:35. Nämä pienoismallit olivat niin yksityiskohtaisia ja taiteellisia, että suurimpia niistä kutsuttiin suuruusmalleiksi
(bigature
).
Kahdessa tornissa käytetyt kamerat, Mitchellit, suunniteltiin alun perin toisen maailmansodan ilmakuvauksia varten. Saksalaisten Arri-kameroiden uudella teknologialla parannellut Mitchellit laitettiin nosturin koriin, jotta niitä voitiin kuljettaa pitkin pienoismallien käytäviä. Lisäksi rakennettiin motion control -kamera joka sai nimekseen Frankenstein kakkonen
, mitä Oscarin voittanut pienoismallikuvaaja Alex Funke käytti ilmatiiviissä pienoismallihallissa. Joissakin tapauksissa Funke käytti muovisia lelusotilaita suunnitellakseen otoksia, jotka lopulta luotiin tietokoneella. Kuvamateriaalin, taustamaalausten ja pienoismallien kuvaamisen sekä tietokonetehosteiden luomisen jälkeen seuraa viimeinen silaus, jolla kaikki yhdistetään samaan otokseen. Prosessi on nimeltään compositing
. Mm. Helmin Syvänteen kaltaisten monimutkaisten kohtausten takia Kahdessa tornissa on 800 tehosteotosta kun taas Sormusten ritareissa niitä oli 560.