Pimeä nousee jouluna

Nerwende

Kontulainen

(Huom. Linkit keskusteluihin johtavat toistaiseksi Vanhaan Käärmeeseen. Korjattava!)

Vaikka eddareita vielä käsitelläänkin Lukutuvassa, uskallan ehdottaa meille toista pikalukuprojektia sopivan ajankohdan olleessa sattumoisin käsillä: joulun ympärille sijoittuvaa Susan Cooperin Pimeä nousee-teosta. Kyseessä on palkittu fantasiaklassikko joka mielestäni kuuluu lähestulkoon yleissivistykseen jos genreä yhtään harrastaa. ;) (Ja minä en tunnetusti ole lukenut juuri mitään fantsua.) "Pimeä nousee" on viisiosaisen samannimisen sarjan toinen osa, mutta kakkosesta aloittaminen ei tässä tapauksessa haittaa ollenkaan, ehkä kenties päinvastoin. (Ykköskirjan tapahtumat ja päähenkilöt palaavat juoneen mukaan vasta kolmoskirjassa, ja ykkönen on myös selkeämmin lastenkirja sävyltään kuin tummasävyisempi kakkonen. Rohkeasti siis vaan mukaan vaikka sarja ei olisi aiemmin tuttu. Jos satuit näkemään viime vuoden the Seeker-elokuvan... kirja on jotain AIVAN muuta. ;))

Ja tältä näyttäisi aikataulu (nyt juuri vain englanniksi koska minulla ei ole suomennosta käytössä) perustuen livejournalin thedarkisrising-yhteisössä käytettyyn:

20. 12. Midwinter's Eve/Talvipäivänseisauksen aatto (Pagba)
21. 12. Midwinter Day/Talvipäivänseisaus ja The Signseeker/Tunnustenetsijä (Ereinion)
23. 12. The Walker on the Way/Maankiertäjä Vanhallatiellä (Nerwen)
24. 12. Christmas Eve/Jouluaatto, The Book of Gramarye/Noitakirja, Betrayal/Petos (Nerwen)
25. 12. Christmas Day/Joulupäivä (Isilmírë)
"välipäivinä" The Coming of the Cold/Kylmä yltyy (Isilmírë)
"välipäivinä" The Hawk In the Dark/Haukkana pimeässä (Tik)
05. 01. The King of Fire and Water/Tulen ja veden valtias, The Hunt Rides/Ajo (Ereinion)
06. 01. The Joining of the Signs/Tunnusten yhdistäminen (Nerwen)

Halukkaita alustajia?

Suomennoksesta sen verran, että vuoden 2003 painos näkyy olevan kustantajalta loppuunmyyty, mutta kyllä sitä vielä "jämäkirjakaupoissa" näkee - ja sekä tuoreempi että 70-luvun painos ovat kirjastojen peruskamaa, joten suht helposti pitäisi saada tassuihin tämä. Originaalia on kyllä tarjolla ihan runsain mitoin kirjakaupoissakin, eikä kieli ole mitenkään erityisen vaikeaa (pikemminkin potter kuin taru).
 
Tähän voisin hyvinkin ryhtyä piparkakkujen (tehty on) ja suklaan (toivottavasti pukki tuo) antaman ylimääräisen voimalatauksen turvin, jos vain löydän mainitun kirjan.

Luultavasti pääsen vauhtiin vasta välipäivinä, koska kirjaa en vielä tunne, joten voisin käsitellä jompaa kumpaa noista, vaikkapa öisten piparinhakuretkien kunniaksi Haukkaa pimeässä.

(voisiko Nerwen vastata viestiini ja kertoa sopiiko tämä, ellei vastaamisesta ole hänelle liikaa vaivaa...)

[EDIT: minä vain olin pikkuisen luulevinani, että N. on ryhtynyt bing... ja siis tarkoitin aivan päinvastaista kuin mitä kirjoitin, kurillani]
 
Tulen mukaan ja voisin ottaa vaikka talvipäivänseisauksen tekstin. Ehkä myös loppiaisaaton. Silti haluaisin kehottaa kaikkia, joilla vain suinkin on aikaa, lukemaan ykkösosan alta pois. Onhan se täyttä Viisikkoa, mutta lopussa on mahtava kohtaus, josta spoilaantuu kokonaan jos on lukenut kakkosen ensin. Ja sen kirjan lukee yhdessä illassa, se on simppeli ja helppoa kieltä.
 
Viisikkoa?!? Kyllä Cooper ehkä hiukan tasokkaampaa tekstiä kuitenkin on tuottanut kuin Blytonin sarjatuotantoseikkailut stereotyyppisine hahmoineen.

Minä olen myös mukana ja voisin alustella keskitalven päivän ja merkkien etsijän. Kunhan nyt ensin saan kyseisen opuksen kaivettua kirjahyllyni kätköistä, viime joulun jälkeen kun en ole siihen törmännyt.

Tosi kiva muuten että on ilmeisesti laajemminkin olemassa perinne lukea Pimeä Nousee aina joulun aikaan =)
 
Pitäisikö Taru sormusten herrastakin sitten aina lukea syyskuun 22. ja maaliskuun 25. välisenä aikana?
Susan Cooperin kirjasarja oli minusta aikanaan vaikuttava, täytyisi ehkä tarkistaa onko se tosiaan niin hyvä kuin muistelen. Miksiköhän se ei ole vielä suositumpi? Tai vaihtoehtoisesti, onko olemassa yhtä hyviä mutta vielä tuntemattomampia fantasiaklassikoita?
 
Lukujen nimet suomeksi:

Ensimmäinen osa: Alku
Talvipäivänseisauksen aatto
Talvipäivänseisaus ja Tunnustenetsijä
Maankiertäjä Vanhallatiellä

Toinen osa: Oppiminen
Jouluaatto, Noitakirja ja Petos
Joulupäivä

Kolmas osa: Koetukset
Kylmä yltyy
Haukkana pimeässä
Tulen ja veden valtias ja Ajo
Tunnusten yhdistäminen

Ensimmäisen pätkän voisin minä ottaa. Tyyntä myrskyn edellä, nääs. Tästä yöstä tulee vaikea. Ja huomisesta sanoin kuvaamaton.
 
Isilmírë sanoi:
Viisikkoa?!? Kyllä Cooper ehkä hiukan tasokkaampaa tekstiä kuitenkin on tuottanut kuin Blytonin sarjatuotantoseikkailut stereotyyppisine hahmoineen.
On, mutta Yllä meren, alla kiven nyt ei kyllä niitä Cooperin parhaita opuksia ole. Pidin kyllä siitä vielä joskus kolmetoistiaana kovasti, mutta varsin yksioikoinen seikkailu- ja aarteenetsintätarina se kyllä on. (Tosin atmosfääri vanhoine taloineen oli kivasti kuvattu.)

Telimektar sanoi:
Tai vaihtoehtoisesti, onko olemassa yhtä hyviä mutta vielä tuntemattomampia fantasiaklassikoita?
Ottfried Preusslerin Mustan myllyn mestari. Saturomaani sekin, mutta en kyllä antaisi alle kymmenvuotiaan käsiin. Ihmettelen, jos ei kolahda Teliin. Muusta satufantasiasta kantsii myös kokeilla Eduard Uspenskin mainiota humoreskia Alas Taikavirtaa sekä Michael Endeä - Tarina vailla loppua on tietty klassikko, mutta lukaiskaa myös Momo. Sitten on vielä Lloyd Alexanderin Prydainin kronikat - tosin vaikuttaa siltä, että ne jotka pitävät Cooperista eivät pidä Alexanderista ja toisin päin. (Okei, otos perustuu Vehkan kanssa äsken käytyyn puhelinkeskusteluun, se dissaa Cooperia ja fanittaa Prydainia, kun taas minulla näkemykset menevät toisin päin.

(Olisiko muuten ideaa ruveta käymään täällä nimenomaan sellaisia kirjoja, joita vain aniharva olisi lukenut? Saisiko sillä vähän lisää porukkaa mukaan tai ainakin entisiä sitoutetuksi?)
 
Olen täällä jo ihan fiiliksissä kun Pagbakin jo lainailee ehkä legendaarisinta lausetta. (Kiitos luvunnimistä! Lisään ne ja tähänastiset varaukset ihan just.)
Kiva, että projekti innostaa. :)

Itse olen kyllä sitä mieltä, ettei ykkösosan lopun huikea spoileri mitenkään paljastu tässä osassa, ellei sitten sitä yhtä tiettyä nimeä ala hokemaan ääneen itsekseen... ;)

Leffakeskustelu muuten löytyy <a href="http://keskustelu.kontu.info/viewtopic.php?t=5798">täältä</a>, mutta ilmeisesti meillä ei Kirjastossakaan ole mitään Cooper-aiheista ketjua? Olikin korkea aika korjata asia! :)

//ETA: Todistan heti Cooper vs Prydain-teorian vääräksi. ;) Molemmat kuuluvat pyhään viisikkooni (josta kyllä sitten Hobbin myötä tuli myöhemmin kuusikko, eli metsään mentiin.)

//Muoksmuoks: Isilmírë ja Ereinion - toiveenne menivät suunnitelmieni kannalta vähän ristiin. Olin ajatellut että yksi alustaja ottaa yhden päivän luvut riippumatta siitä onko lukuja yksi vai useampi. Voimme toki toimia toistekin, jos saatte keskenännen sovittua kahtiajaon. :)
 
Minäkin koettanen projektiin osallistua. Josko saisin tämän uudelleenluvusta puhtia paahtaa läpi myös loput kolme osaa. Sitäpaitsi tästäkin jäi ekalla lukukerralla vähän epämääräinen mielikuva, en kai oikein onnistunut olemaan mukana jutussa silloin. Kenties oikeat päivämäärät auttavat :)

Pitää vain muistaa ottaa kirja(t) kotikotia mukaan vanhempainkotiin ensi viikolla.
 
Nerwen sanoi:
//Muoksmuoks: Isilmírë ja Ereinion - toiveenne menivät suunnitelmieni kannalta vähän ristiin.:)

Oup. En hahmottanut, että Midwinter's Day on tosiaan sama asia kuin Ereinionin mainitsema talvipäivänseisaus. Voin vaihtoehtoisesti ottaa hoidettavakseni luvun Kylmä yltyy, koska muistaakseni siinäkin on kuvioissa mukana lempihahmoni, herra Mitothin, Pimeän musta ratsastaja.

p.s. Minäkin ilmoittaudun sekä Pimeä nousee että Prydainin kronikka -faniksi.
 
Ereinion sanoi:
Ottfried Preusslerin Mustan myllyn mestari.

Olen lukenut Mustan myllyn mestarin useitakin kertoja. Ereinion arvasi aivan oikein että se sopii minun makuuni. Itse asiassa se on minusta lähes täydellinen teos (Tolkienin tuotannosta sanoisin samaa ehkä vain "Smith of Wootton Major" -kirjasta). Ja jostain Tylypahkasta ei tekisi mieli puhua samana päivänäkään kuin Schwarzkollmin myllystä.
(Tämän Preusslerin kirjan noituuskäsityshän on muuten myös kristillisesti melko oikeaoppinen.)

Mitä Cooperiin tulee, en kirjojen puutteen vuoksi pysty itse alustamaan, mutta alustajiahan tuntuu ilmoittautuneen jo riittävästi.
 
Jep, minä koitan alustaa ne mitä jää - tosin minua ei haittaa vaikkei mitään jäisikään joten esittäkää vaan toki toiveita luvuista edelleen. :)
 
Minä onneton jätin kirjan töihin. Ellen pääse hakemaan sitä, missaan muut aukkopaikat. Saatan kylläkin käväistä kirjastossa.
 
Sanokaa mitä sanotte, rakastan näitä kirjoja!
Muistan kun luin ne ensimmäisen kerran vuonna keppi ja kivi, ja ahmin ne saman tien.
 
Tässä vaiheessa voisin tunnustaa etten ole lukenut Cooperilta kuin Kultakaapu, siniviitan, joten Prydain -teoria ei välttämättä ole kovin osuva siltäkään pohjalta.
 
Voisin alustaa myös joulupäivän. Kunhan ensin löydän kirjan. Jossain tuolla hyllyssä se kyllä piileksii...
 
Haluaisin lausua vielä kiitokset kaikille alustajille, erityisesti Tikille, joka inhostaan huolimatta ahkerasti silti väkersi oman osuutensa. :) Jatkakaa toki lukujen kommentointia, ja toivon että jos joku innostuu myöhemmin tarttumaan kirjaan niin rohkenee myös sanoa täällä siitä jotain - nyt tämä jäi aika pienen piirin pallotteluksi.
 
Ylös